Welkom bij Pelikaan Reizen

Contact & Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen
Goede Reis
Veel gestelde vragen

Boeken van uw reis

Hoe vul ik mijn namen op de juiste manier in?

Het is belangrijk dat je de namen invult zoals deze in je paspoort of op je id-kaart staan. Hier hebben we een aantal tips voor:

  • Indien je meerdere voornamen (doopnamen) hebt, adviseren wij je alleen je eerste voornaam (doopnaam) in te vullen ivm een maximum aantal tekens op een ticket
  • Als je roepnaam niet in je paspoort of op je id-kaart staat, dan raden wij je aan deze niet in te vullen
  • Indien je getrouwd bent, en je de achternaam van je partner hebt aangenomen, dan raden wij je aan alleen de eerst vermeldde achternaam in te vullen. Voorbeeld: Als er staat “Janssen e/v Pieters”, hoef je alleen “Janssen” in te vullen, ook al gebruik je in het dagelijks leven de naam “Pieters”.
  • Als je niet zeker bent hoe je de naam moet invullen, dan raden wij je aan eerst navraag te doen bij onze reisspecialisten. Eenmaal geboekt kan een naamswijziging bij een luchtvaartmaatschappij vaak alleen tegen betaling van (soms erg hoge) kosten.
  • Kan ik een optie nemen op een reis?

    Buiten 4 weken voor vertrek is het soms mogelijk om een optie te nemen op een vakantie. Dit kan mits de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie dit toelaat. Het beste kan je dit telefonisch bij onze reisspecialisten navragen.

    Hoeveel personen kan ik per boeking boeken?

    Op onze website kan je voor maximaal 8 personen per boeking boeken. Als je met meer dan 8 personen reist kan je het beste contact opnemen met onze reisspecialisten.

    Hoe maak ik een groepsboeking?

    Een groepsboeking voor meer dan 8 personen kan je maken via onze reisspecialisten.

    Hoe kan ik zien of mijn boeking gelukt is?

    Als je op de website boekt, dan wordt de boeking meteen definitief vastgelegd en krijg je meteen een reserveringsnummer. Daarna krijg je per e-mail een automatische ontvangstbevestiging en binnen 48 uur per e-mail de factuur.

    Kan ik een losse vlucht of accommodatie boeken?

    Dit kan alleen via onze reisspecialisten.

    Hoe kan ik zien of het vervoer van en naar de luchthaven inclusief is?

    Bij de meeste complete vakanties (behalve bij stedenreizen) is transfer inbegrepen. Als dit niet het geval is, dan melden we dit tijdens het boeken. Sicilië is bijvoorbeeld een bestemming waar de transfer nooit inbegrepen is.

    Krijg ik vroegboekkorting?

    Indien er vroegboekkorting van toepassing is, dan wordt dit automatisch verwerkt. Hier hoef je niks voor te doen.

    Ik krijg een prijsverschil tijdens het boeken, wat nu?

    Tegenwoordig is het gebruikelijk dat reisorganisaties met dagprijzen te werken, prijzen kunnen daardoor schommelen van dag tot dag. Ook worden er vaak een beperkt aantal plaatsen voor een prijs aangeboden, als deze plaatsen vol zijn dan kan de prijs wijzigen gedurende de dag, in positieve of negatieve zin. Tijdens het boeken wordt er regelmatig een herberekening gedaan om te kijken of de prijs nog beschikbaar is. Indien dit niet het geval is, wordt de nieuwe prijs getoond.

    Betalen van uw reis

    Kan ik met een actiecode betalen?

    Als je als vaste klant een actiecode van ons hebt gekregen, dan kan je deze inwisselen tijdens het boeken.

    Wanneer moet ik mijn vakantie betalen?

    Als je boekt binnen 6 weken voor vertrek, dan betaal je in 1 keer het totaalbedrag van je vakantie. Indien je boekt buiten 6 weken voor vertrek, dan is een aanbetaling voldoende. Deze aanbetaling bedraagt tussen de 15% en 30% van het totaalbedrag van je reis, afhankelijk van via welke organisatie de reis geboekt wordt. De restantbetaling voldoe je uiterlijk 6 weken voor vertrek.

    Kan ik in termijnen betalen?

    6 weken voor vertrek dient je vakantie helemaal betaald te zijn, hier kunnen we geen uitzonderingen op maken. Bij het boeken betaal je tussen de 15% en 30% van het totaalbedrag aan, daarna kan je naar eigen keuze tot 6 weken voor vertrek de restantbetaling eventueel in delen naar ons overmaken.

    Op welke manieren kan ik betalen?

    Tijdens je online boeking kan je op verschillende manieren betalen:

  • iDeal (zonder transactiekosten)
  • Creditcard (Mastercard/Visa) (transactiekosten van toepassing)
  • Bancontact / Mr. Cash (transactiekosten van toepassing)

  • Alle overige betalingen zijn alleen mogelijk per iDeal of middels een bankoverschrijving. Wij hebben geen mogelijkheid om telefonisch of achteraf creditcardbetalingen aan te nemen.

    Ontvang ik een bevestiging van mijn betaling?

    De status van je betaling kan je controleren als je je boeking oproept via . Als je via iDeal betaalt krijg je wel een automatische betalingsbevestiging, maar als je de betaling zelf overmaakt dan krijg je hier geen bevestiging van. Je kunt in dit geval dus je boeking oproepen om de status te bekijken. Houd er rekening mee dat het na een bankoverschrijving een paar dagen kan duren voordat deze zichtbaar is.

    Mijn Reisoverzicht

    Wat is Mijn Reisoverzicht?

    Via Mijn Reisoverzicht log je in op je persoonlijke account, en kan je al je boekingen inzien, iDealbetalingen uitvoeren, én nog veel meer!
    Mijn Reisoverzicht

    Ik kan niet inloggen in Mijn Reisoverzicht, wat nu?

    Als je problemen ervaart met het inloggen op Mijn Reisoverzicht, kan je het beste eerst op deze pagina via de button "Wachtwoord Vergeten" een nieuw wachtwoord aanvragen. Met je nieuwe wachtwoord kan je dan weer inloggen. Mocht je toch nog problemen ervaren met Mijn Reisoverzicht dan kan je het beste onze reisspecialisten inschakelen.

    (Medische) Assistentie

    Mag ik mijn rolstoel meenemen op reis?

    Als je rolstoel inklapbaar is, is het meestal geen probleem om deze mee te nemen. Om dit 100% zeker te weten raden wij je aan vóór het boeken contact op te nemen met onze reisspecialisten. Zij kunnen je informeren hoe het precies zit bij de betreffende luchtvaartmaatschappij, transferorganisatie, accommodatie etc. Zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen koomt te staan als je op reis gaat.

    P.S. Bereid je alvast voor op vragen als "Wat zijn de afmetingen/gewicht van je rolstoel?"

    Mag ik mijn rollator meenemen op reis?

    Ook voor je rollator geldt dat het meestal geen probleem is om deze mee te nemen. Om dit 100% zeker te weten raden wij je aan vóór het boeken contact op te nemen met onze reisspecialisten. Zij kunnen je informeren hoe het precies zit bij de betreffende luchtvaartmaatschappij, transferorganisatie, accommodatie etc. Zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen koomt te staan als je op reis gaat.

    P.S. Bereid je alvast voor op vragen als "Wat zijn de afmetingen/gewicht van je rollator?"

    Hoe regel ik assistentie op de luchthaven?

    Onze reisspecialisten kunnen assistentie op de luchthaven voor je regelen.

    P.S. Bereid je alvast voor op vragen als "kan je kleine stukjes lopen?" en "kan je trapjes lopen"? Zo krijgen we een goed beeld van wat er precies aan assistentie geregeld moet worden.

    Moet ik vooraf aangeven dat ik medicijnen meeneem op reis?

    Medicijnen dienen voor vertrek aangemeld te worden bij de luchtvaartmaatschappij, een medische verklaring in het Engels is hierbij noodzakelijk. Onze reisspecialisten kunnen je informeren over de exacte regels per luchtvaartmaatschappij.

    Reisbescheiden & documenten

    Waar kan ik de meest recente informatie vinden over grensdocumenten?

    Op de website van de Visumcentrale kan je de meest actuele vereisten nakijken per bestemming, zodat je zeker weet dat je beschikt over de juiste documenten. Houd er rekening mee dat het je eigen verantwoordelijkheid is om over de juiste documenten te beschikken, en dat het aanvragen van nieuwe documenten soms niet binnen een paar dagen geregeld is. Controleer dit dan ook tijdig!

    Wanneer ontvang ik de reisbescheiden?

    De reisbescheiden van je vakantie (bijvoorbeeld vliegtickets, accommodatievouchers etc) ontvang je uiterlijk 5 dagen voor vertrek. Mocht er iets onduidelijk zijn hierover dan kan je contact opnemen met onze reisspecialisten.

    Vliegen

    Staan de vluchttijden en de luchtvaartmaatschappij vast?

    Nee, je boekt een complete vakantie met daarbij vluchten op een bepaalde datum. Mocht de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie de vlucht moeten wijzigen, dan mag dat. Dit kan betekenen dat je later of vroeger vertrekt/aankomst. Hoe vroeger je boekt, hoe groter de kans dat er nog iets wijzigt in je vluchtschema, wij raden je aan om het vluchtschema niet helemaal doorslaggevend te laten zijn bij de keuze van je vakantie.

    Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Bagage is tegenwoordig een hot item, iedere luchtvaartmaatschappij heeft zijn/haar eigen regels en neemt dit heel precies. Dit zorgt bij veel reizigers voor stress tijdens het toeleven naar de vakantie. Dat is nergens voor nodig!

    Technisch gezien zorgt het bij ons voor een uitdaging om bagagestukken optioneel boekbaar te maken tijdens het boeken als dit nodig is. In de meeste gevallen kan je bagage dan ook bijboeken als je aan het boeken bent. Als dit niet mogelijk is dan kunnen onze reisspecialisten je vooraf informeren over de exacte regels per luchtvaartmaatschappij, als je al geboekt hebt dan kan je deze details opzoeken in je boekingsbevestiging.

    Moet ik bijzondere bagage vooraf aanmelden?

    De regels voor het meenemen van bagage zijn per luchtvaartmaatschappij verschillend. Onze reisspecialisten informeren je graag over de mogelijkheden en kosten in jou specifieke geval.

    P.S. Wil je de afmetingen en het gewicht bij de hand houden als je contact met ons opneemt?

    Moet ik online inchecken?

    Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen (o.a. Easyjet en Ryanair) is het verplicht om vooraf in te checken. Exacte regels vermelden we op je boekingsbevestiging. Mocht je niet helemaal zeker zijn dan informeren onze reisspecialisten je graag over de exacte regels.

    Uw verblijf

    Wat is een voordeel- of economykamer?

    Sommige hoteliers bieden een bepaald aantal kamers aan tegen een lagere prijs. Sommige hoteliers houden hier ook rekening mee bij het indelen van de kamers. Iemand die meer betaald heeft een grotere kans op een kamer met bijvoorbeeld een mooiere ligging of een kamer welke gerenoveerd is. Houd er ook rekening mee dat het bij aanbiedingskamers vaak niet mogelijk is om voorkeuren door te geven.

    Kan ik een preferentie/ voorkeur voor mijn verblijf kenbaar maken?

    Natuurlijk kan dat! Het is alleen de hotelier om dit waar te maken, vandaar dat het lastig is voor ons om iets te garanderen. Maar doorgeven kunnen we altijd en een extra bericht doorsturen is ook geen probleem!

    Mag ik op de eerste en laatste dag de gehele dag gebruik maken van mijn verblijf?

    Je boekt een complete vakantie, maar voor de hotelier is het zo dat je een bepaald aantal nachten verblijft en geen aantal hele dagen. De regel is dat je zo rond een uur of 14:00/15:00 kunt inchecken en rond 10:00/11:00 moet uitchecken. Natuurlijk kan je bij eerdere aankomst of later vertrek wel gebruik maken van de hotelfaciliteiten, en als de kamer niet bezet ig mag je deze (soms tegen betaling) langer gebruiken. Dit is altijd in overleg met de hotelier ter plaatse.

    Parkeren

    Kan ik een parkeerplaats op de luchthaven bijboeken?

    Natuurlijk! Tijdens het boeken kan je voor de meeste luchthavens een betrouwbare parkeerplaats bijboeken. Er zijn een hoop onbetrouwbare parkeerorganisaties acties, wij hebben met onze partners al jarenlange positieve ervaringen, al duizenden klanten en onze reisspecialisten zelf gingen u voor!

    Tijdens uw vakantie

    Tot wanneer kan ik een verzekering afsluiten?

    Tijdens je vakantie sta je er niet alleen voor. Afhankelijk van je probleem kan je het beste eerst ter plaatse melding maken, simpelweg omdat je dan het dichtst bij het vuur zit én contact hebt met de personen die de meeste dingen meteen kunnen oplossen. Mocht je er niet uitkomen dan kan je -indien aanwezig- de reisleiding bereiken en als dat niet lukt dan kan je contact opnemen met onze reisspecialisten.